سهم الارث زوجه منحصر در فقه و قانون مدنی
نویسندگان
چکیده
مواد 905 و 949 قانون مدنی، شوهر منفرد را وارث تمام ترکه زن متوفای خود می داند؛ اما ماده 949 برای زن فقط نصیب خودش یعنی یک ربع را قائل است و بقیه ترکه شوهر را تابع ماده 866 می داند. این تفصیل میان زوج و زوجه، مبتنی بر نظر مشهور فقهای امامیه است که مازاد از فرض زوج را به او رد می کنند و مازاد از فرض زوجه را متعلق به امام می دانند. قانون مدنی همین تفصیل را آورده است، اما مازاد از سهم زوجه را در حکم مال بلاوارث قرار داده است تا زیر نظر حاکم به مصرف عموم برسد، در حالی که در فقه این مسئله مورد اختلاف است که مازاد از سهم زوجه تکلیفش چیست؟ این مقاله ضمن بیان نظریه های مختلف روشن کرده است که نظریه قانون مدنی، در واقع نظریه مشهور نیست.
منابع مشابه
سهم الارث زوجه در فقه شافعی وتطبیق آن با فقه امامیه و قانون مدنی
تقسیم اموال انسان بعد از مرگ و به گونه ای عادلانه وسازگار با فطرت وخواسته های انسان از اهمیت خاص برخوردار و تأثیرآن درنظام مالی خانواده وجامعه نیزمشهود است . دراین میان بحث ارث زوجه ازاموال غیرمنقول از مسائل مهم ومورد اختلاف در بین مذاهب اسلامی است. ازآنجائی که زوجه شریک زندگی زوج بوده ، مسائل مالی بعد ازمرگ شوهر برایش حائز اهمیت فراوان خواهد بود که درصورت محرومیت ازحقوق مالی لطمات جبران ناپذی...
قانون مدنی یا فقه فارسی: جستاری در منابع و ساختار قانون مدنی ایران
قانون مدنی ایران تجلی پیوند سنت و مدرنیته است و بهخوبی بین قواعد حقوق بومی (فقه اسلامی) و نظامهای حقوقی پیشرفته، سازگاری ایجاد کرده؛ این قانون از یک سو، بر پایه قواعد و فقه امامیه و از سوی دیگر بر مبنای نهادهای حقوقی جدید (قانون مدنی فرانسه) استوارشده است؛ اما نقش این دو منبع در ساختار قانون مدنی ایران، یکسان نیست. برخی از مواد قانون مدنی فرانسه به دلیل عدم مغایرت با فقه اسلامی عیناً وارد ق...
متن کاملارث زوجه درحقوق مدنی و فقه اسلامی
چکیده پایان نامه نام خانوادگی : میرمحمدی نام:راضیه عنوان پایان نامه: ارث زوجه در حقوق مدنی وفقه اسلامی استاد راهنما: دکتر سیدحسین آل طاها استاد مشاور :دکتر عبدالحسین رضایی راد درجه تحصیلی : کارشناسی ارشد رشته : الهیات گرایش: فقه ومبانی حقوق اسلامی محل تحصیل: دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده الهیات تاریخ فارغ التحصیلی : تیر ماه 89 تعداد صفحه:200 مفاهیم کلیدی : ارث ، زوجه ، فریضه ،ر...
15 صفحه اول«خیار مایفسد لیوم» در فقه امامیه و قانون مدنی ایران
در عقد بیع، در صورتی که مشتری از حین معامله تا سه روز ثمن را به بایع پرداخت نکند با اجتماع شرایطی، برای بایع خیار تأخیر ثمن به وجود میآید و میتواند بیع را فسخ کند. اما در موردی که مبیع از اموالی باشد که در خلال سه روز اوّل معامله فاسد یا کسر قیمت میشود باید برای بایع قبل از انقضای سه روز، خیار قایل شد تا بتواند با اعمال آن از خود دفع ضرر کند. این حق فسخ در فقه به «خیار مایفسد لیومه» مشهور است...
متن کامل«خیار مایفسد لیوم» در فقه امامیه و قانون مدنی ایران
در عقد بیع، در صورتی که مشتری از حین معامله تا سه روز ثمن را به بایع پرداخت نکند با اجتماع شرایطی، برای بایع خیار تأخیر ثمن به وجود میآید و میتواند بیع را فسخ کند. اما در موردی که مبیع از اموالی باشد که در خلال سه روز اوّل معامله فاسد یا کسر قیمت میشود باید برای بایع قبل از انقضای سه روز، خیار قایل شد تا بتواند با اعمال آن از خود دفع ضرر کند. این حق فسخ در فقه به «خیار مایفسد لیومه» مشهور است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی (فصلنامه حقوق سابق)ناشر: دانشکده حقوق و علوم سیاسی
ISSN 1735-9651
دوره 42
شماره 2 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023